Wednesday 9 November 2011

Hari Raya Haji @ Taman Desa Minang

Assalamualaikum w.b.r=)
Terutama sekali, syukur kita ke hadrat ilahi kerana dgn izin-Nya, kita diberi peluang untuk terus menjalankan kehidupan di bumi yang bertuah ini.

Before aku start tulis aku punya speech, aku rase masih belum terlambat untuk aku wish kat korang Selamat Hari Raya Korban. Heehee..banyak tak lembu yang nak disembelih ditambat kat tiang surau kawasan umah korang..Haa, Taman Desa Minang tahun ni x banyak pon, 5 ekor je, tu pun 1 ekor Bank Muamalat sedekah!!Alhamdulillah! Bkn sng nak sedekah binatang cm tu tau..tinggi kos nye. Tp, ade 1 berita yang boleh dikatakan pelik gak la..nak tau ape?? Tahun ni upacara penyembelihan lembu tidak dijalankan pada pagi raya tu, sebaliknya pada keesokkan hari nye, aku rase mungkin kariah surau TDM banyak yang 'balik kampung' kott, tu yang terpaksa ditangguhkan tu..Kesian atok2 tu..haha, kesian2 pon, im not helping!
Conclusion= pasni kene la tolong ehh..:)

Skrg aku nak cite lak pasal ape yang aku buat di pagi raya yang boleh dikatakan mulia tuh..Of course la, semayang sunat Aidiladha, start 8.30 n hbis, entahlah, x ingat! Anggaran waktu khutbah ade lah dlm 15 minit kot..eloklah, bukan leh bg lelama time khutbah kat khatib2 zaman skrg ni, nnti mulalah masuk bab politik..
Conclusion= Tolonglah gunakan masa sebaik mungkin sbb masa tak leh di undur balik.

Then, ape lagi kan, keje aku lepas semayang raye, kalau bukan mencekik kan..HAHH, kalu hari raye ni usually main dishes dia PULUT lah kan! So, kalau pulut either Lemang or Ketupat Pulut lah kan, tp, OPAH kata x yah  lah nak wat2 pulut lah kan sbb OPAH kata assistant dia x cukup untuk wat semua tu..Tak pe la OPAH, raye pon 4 hari je, x yah la nak susah2 badan! Cukup sekadar ketupat nasi je..Sedap gakk. Tp, raye ni lauk paling aku puji n suke semestinya Ayam Masak Merah..korang nak tau brp ekor OPAH masak??6 ekor je, x banyak pon..x pupus pon species ayam nnti..:P. Sje nak gempak!!Selain PULUT adelah side dishes dia, tp, kiteorang x lah buat mase hari raya tuh..kite orang buat keesokkan harinye, tp, kali nih bukanlah side dishes yang biasa2, kali ni kite orang, including ( mama, aca, aku n ibu ) buat chocolate chip cream cheese muffin..mmg sedap, resepi tu act diambik dr buku MRS. FIELDS tahun 1994, kalau korang nak tengok nnti aku post kan kat facebook..Wohh, banyak dah nie..:P
Conclusion= sila jaga makan!!jangan sampai obes!nauzubillah

Yang specialnye pada aku raye haji ni..my cousins sumenye jadi sporting..
Conclusion= Kalau boleh nak ajak deorang keluar, tp, x kesampaian sbb waktu x de, n cuaca skrg ni panasa terik!Kalau kete 1.3 litre x rase aircond..haha!

Oklah, cukup lah tu. Bye!



No comments:

Post a Comment